Posts

Showing posts from December 27, 2009

Are You In Love With Someone?

When you are together with that special someone, you pretend to ignore that person.
But when that special someone is not around, you might look around to find them.
At that moment, you are in love.

Although there is someone else who always makes you laugh,
your eyes and attention might go only to that special someone.
Then, you are in love.

Although that special someone was supposed to have called you long back, to let you know of their safe arrival,
your phone is quiet.
You are desperately waiting for the call!
At that moment, you are in love.
If you are much more excited for one short e-mail from
that special someone than other many long e-mails,
you are in love.When you find yourself as one who cannot erase all the
messages in your answering machine because of one message
from that special someone, you are in love.
When you get a couple of free movie tickets, you would
not hesitate to think of that special someone.
Then, you are in love.You keep telling yourself, "that special someone is just…

Bila Langit Mendung

Image
Bila langit mula mendung, kekadang terdengar bebelan orang-orang di sekeliling kita "Cuaca buruk je akhir-akhir ni ye.." Soalnya, kenapa hujan dikatakan cuaca buruk?

Berapa ramai di kalangan kita yang mengeluh bila hari hujan?

- Iskk, tak kering la baju kalau asyik hujan je..
- Alahai, hujan laaagiiii
- Tiap-tiap hari hujan...susah la mcm ni
- Payah nak buat apa2 kalau hujan
- Tak boleh balik lagi, hujan!

Bukankah bebelan-bebelan itu lebih baik digantikan dengan doa :

"Allahumma syaiyiban nafi'a" (Ya Allah, Ya Tuhan kami! Jadikan hujan ini bermanfaat buat kami).

Hakikatnya, hujan itu rahmat.

"Dan Dia lah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang mengembirakan sebelum kedatangan rahmatnya iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan dia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah …

~*Friendship vs Love*~

Friendship is a quiet walk in the park with the one you trust

Love is when you feel like you are the only two around

Friendship is when they gaze into your eyes and you know they care

Love is when they gaze into your eyes and it warms your heart

Friendship is being close even when you are far apart

Love is when you can still feel their hand on your heart when they are not near

Friendship is hoping that they experience the very best

Love is when you bring them the very best

Friendship occupies your mind

Love occupies your soul

Friendship is knowing that you will always try to be there when in need

Love is when you will give up everything to be at their side

Friendship is a warm smile in the winter

Love is a warming touch that sends a pulse through your heart

Love is a beautiful smile to which nothing compares

A tender laugh, which opens your heart

A single touch that melts away your fears

A smell that reminds you of the tenderness of heaven

A voice that reminds you of the innocence of youth

Friendship ca…

friendz make a difference...

Image
Some people come and go in our lives,
like passing ships, nameless faces or forgotten dreams,
never meant to be part of our lives, but they are.




Kindred spirits who come into our world,
they touch our hearts and make a difference in our lives.
They give us the gift of friendship so that we are not alone.



Friends share simple,
ordinary times in our lives,
moments that become memories
that stay in our hearts forever
and we will never, ever be the same

Thanks for making a difference in my life!

never forget.

Image
Your presence is a gift to the world,
You're unique and one of a kind.
Your life can be what you want it to be...
Take it one day at a time.




Count your blessings, not your troubles,
And you'll make it through what comes along.
Within you are so many answers,
Understand, have courage, be strong.



Don't put limits on yourself,
Your dreams are waiting to be realized.
Don't leave your important decisions to chance...
Reach for your peak, your goal, and your prize.



Nothing wastes more energy than worrying...
The longer a problem is carried, the heavier it gets.
Don't take things too seriously...
Live a life of serenity, not a life of regrets.



Remember that a little love goes a long way...
Remember that a lot goes forever.
Remember that friendship is a wise investment,
Life's treasures are people...together.



Have health and hope and happiness,
Take the time to wish on a star.
And don't ever forget for even a day...
How very special YOU are!

THINGS ALLAH WON'T ASK

Image
Allah won't ask what kind of car you drove;
He'll ask how many people you drove who didn't
have transportation.


Allah won't ask the square footage of your house;
He'll ask how many people you welcomed into your home.

Allah won't ask about the clothes you had in your closet,
He'll ask how many you helped to clothe.



Allah won't ask what your highest salary was;
He'll ask if you compromised your character to obtain it.


Allah won't ask what your job title was,
He'll ask if you performed your job to the best of your ability.


Allah won't ask how many friends you had,
He'll ask how many people to whom you were a friend.



Allah won't ask in what neighborhood you lived;
He'll ask how you treated your neighbors.


Allah won't ask about the color of your skin,
He'll ask about the content of your character.


Allah won't ask why it took you so long to seek Salvation;
He'll lovingly take you to your mansion in heaven, and not to
the gates of Hell…

The strength of a man

Image
The strength of a man isn't seen in the width of his shoulders.
It's seen in the width of his arms that circle you.


The strength of a man isn't in the deep tone of his voice.
It's in the gentle words he whispers.


The strength of a man isn't how many buddies he has.
It's how good a buddy he is with his kids.


The strength of a man isn't in how respected he is at work.
It's in how respected he is at home.


The strength of a man isn't in how hard he hits.
It's in how tender he touches.


The strength of a man isn't in the hair on his chest.
It's in his Heart... that lies within his chest.


The strength of a man isn't how many women he's loved.
It's in how he can be true to one woman.


The strength of a man isn't in the weight he can lift.
It's in the burdens he can carry.

Why God gave us friendz.......

Image
God knew that everyone needs
companionship and cheer,
He knew that people need someone
whose thoughts are always near.




He knew they need someone kind
t o lend a helping hand,
Someone to gladly take the time
to care and understand.




God knew that we all need someone
t o share each happy day,
To be a source of courage
when troubles come our way.




Someone to be true to us
whether near or far apart,
Someone whose love we'll always hold
and treasure in our hearts.




That's why God gave us friends.

10 LALUAN YANG BAKAL DILALUI OLEH MANUSIA DARI DUNIA SAMPAI AKHIRAT,

Image
Assalammualaikum WBT…



10 LALUAN YANG BAKAL DILALUI OLEH MANUSIA DARI DUNIA SAMPAI AKHIRAT,

BAGAIMANA MEMUDAHKANNYA?



LALUAN MENUJU KE KUBUR



a. Jauhkan dari perbuatan mengumpat & mengeji

b. Hindarkan perasaan iri hati (benci)

c. Jangan terpengaruh dengan emas/perak

d. Sucikan qadha’ hajat dengan istibra(berak/kencing)



LALUAN UNTUK BERJUMPA IZRAIL



a. Bersihkan diri dengan bertaubat

b. Gembirakan hati orang mukmin

c. Bayar semula qadha’ yang tertinggal

d. Kasih sepenuh hati kepada Allah Taala



LALUAN UNTUK BERTEMU MUNGKAR NAKIR



a. Mengucap dua kalimah syahadah

b. Suka memberi sedekah

c. Berkata benar

d. Bersihkan & perbaiki hati



LALUAN UNTUK MEMBERATKAN TIMBANGAN



a. Belajar atau mengajar ilmu yang bermanfaat

b. Sucikan pakaian & perkataan

c. Bersyukur dengan yang sedikit

d. Suka & redha dengan apa yang didatangkan oleh Allah



LALUAN MEMANTAPKAN AMALAN



a. Jauhkan perkataan yang sia-sia

b. Pendekkan cita-cita dunia

c. Banyakkan pujian kepada Allah

d. Banyakkan sedekah & khairat



LALUAN MELALUI TITIAN …

Sakaratul Maut

Image
"Kalau sekiranya kamu dapat melihat malaikat-malaikat mencabut nyawa

orang-orang yang kafir seraya memukul muka dan belakang mereka serta

berkata, "Rasakanlah olehmu siksa neraka yang membakar." (niscaya kamu

akan merasa sangat ngeri) (QS. Al-Anfal {8} : 50).



"Alangkah dahsyatnya sekiranya kamu melihat di waktu orang-orang yang

zalim (berada) dalam tekanan-tekanan sakaratul maut, sedang para

malaikat memukul dengan tangannya (sambil berkata), "Keluarkanlah

nyawamu !" Pada hari ini kamu dibalas dengan siksaan yang sangat

menghinakan, karena kamu selalu mengatakan terhadap Allah (perkataan)

yang tidak benar dan kerena kamu selalu menyombongkan diri terhadap

ayat-ayat-Nya". (Qs. Al- An'am : 93).



Cara Malaikat Maut mencabut nyawa tergantung dari amal perbuatan

orang yang bersangkutan, bila orang yang akan meninggal dunia itu

durhaka kepada Alloh, maka Malaikat Maut mencabut nyawa secara

kasar. Sebaliknya, bila terhadap orang yang soleh, cara mencabutnya

dengan lema…

Petua Murah Rezeki & Dijauhkan Kesulitan

Image
Abu Yazid Al Busthami, pelopor sufi, pada suatu hari pernah didatangi seorang lelaki yang wajahnya kusam dan keningnya selalu berkerut.



Dengan murung lelaki itu mengadu,"Tuan Guru, sepanjang hidup saya, rasanya tak pernah lepas saya beribadah kepada Allah. Orang lain sudah lelap, saya masih bermunajat. Isteri saya belum bangun, saya sudah mengaji. Saya juga bukan pemalas yang enggan mencari rezeki. Tetapi mengapa saya selalu malang dan kehidupan saya penuh kesulitan?"



Sang Guru menjawab sederhana, "Perbaiki penampilanmu dan rubahlah roman mukamu. Kau tahu, Rasulullah adalah penduduk dunia yang miskin namun wajahnya tak pernah keruh dan selalu ceria. Sebab menurut Rasulullah, salah satu tanda penghuni neraka ialah muka masam yang membuat orang curiga kepadanya." Lelaki itu tertunduk. Ia pun berjanji akan memperbaiki penampilannya.



Wajahnya senantiasa berseri. Setiap kesedihan diterima dengan sabar, tanpa mengeluh. Alhamdullilah sesudah itu ia tak pernah datang lagi unt…

DOA UNTUK IBU BAPA

Image
Ya Allah
Rendahkanlah suaraku bagi mereka
Perindahlah ucapanku di depan mereka
Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan
Lembutkan hatiku untuk mereka

Ya Allah,
Berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya, atas
didikan mereka padaku dan Pahala yang besar atas
kesayangan yang mereka limpahkan padaku,peliharalah
mereka sebagaimana mereka memeliharaku.

Ya Allah,
Apa saja gangguan yang telah mereka rasakan
atau kesusahan yang mereka deritakan kerana aku
atau hilangnya sesuatu hak mereka kerana perbuatanku
jadikanlah itu semua penyebab susutnya
dosa-dosa mereka dan bertambahnya pahala kebaikan
mereka dengan perkenan-Mu ya Allah
hanya Engkaulah yang berhak membalas kejahatan dengan
kebaikan berlipat ganda.

Ya Allah,
Bila magfirah-Mu telah mencapai mereka sebelumku,
Izinkanlah mereka memberi syafa'at untukku.
Tetapi jika sebaliknya, maka izinkanlah aku memberi
syafa'at untuk mereka,sehingga kami semua berkumpul
bersama dengan santunan-Mu di tempat kediaman
yang dinaungi kemulian-Mu, ampunan-Mu serta rahmat-Mu..…

Takut kepada Allah SWT

Image
Rasulullah S.A.W telah bersabda, "Bahawa tidak akan masuk neraka orang menangis kerana takut kepada Allah sehingga ada air susu kembali ke tempat asalnya."Dalam sebuah kitab Daqa'iqul Akhbar menerangkan bahawa akan didatangkan seorang hamba pada hari kiamat nanti, dan sangat beratlah timbangan kejahatannya, dan telah diperintahkan untuk dimasukkan ke dalam neraka.Maka salah satu daripada rambut-rambut matanya berkata, "Wahai Tuhanku, Rasul Engkau Nabi Muhammad S.A.W telah bersabda, sesiapa yang menangis kerana takut kepada Allah S.W.T, maka Allah mengharamkan matanya itu ke neraka dan sesungguhnya aku menangis kerana amat takut kepada-Mu."

Akhirnya Allah S.W.T mengampuni hamba itu dan menyelamatkannya dari api neraka dengan berkat sehelai rambut yang pernah menangis kerana takut kepada Allah S.W.T. Malaikat Jibril A.S mengumumkan, telah selamat Fulan bin Fulan sebab sehelai rambut."Dalam sebuah kitab lain, Bidayatul-Hidayah, diceritakan bahawa pada hari kia…