Posts

Showing posts from 2008

Short Story

Cerita 1
Satu pagi di stesen keretapi, ada satu makcik tu dia tanya petugas kaunter...
Makcik: "Anak, keretapi sampai jam berapa??"
Petugas kaunter: "Jam 2 Kedah, jam 5 Kelantan, jam 1 Penang, jam 7 Gemas.
Makcik nak pergi mana?.."
Makcik: "Makcik nak melintas aja."


Cerita 2
Bidin melihat rakannya, Wafdi.. sedang membuat kopi...kemudian memasukkan sebutir ubat panadol ke dalamnya. Dengan kehairanan Bidin bertanya kepada Wafdi...
Bidin: "Kenapa kau masukkan panadol dalam kopi tu?"
Wafdi: "Kopi ni panas.. bagi panadol.. kurang sikit panas dia.."


Cerita 3
Suami isteri bertengkar. Tiba-tiba isteri terus kemas beg.
Suami: "Kenapa?"
Isteri: "Dah kahwin 10 tahun, rumah ni tak pernah aman. Saya dah tak tahan. Saya nak tinggalkan rumah ni!"
Suami kemudian masuk bilik dan keluarkan satu lagi beg.
Suami: "Betul jugak cakap awak. Saya pun fed-up dengan rumah ini.
Saya ikut sama, boleh?!"


Cerita 4
Seorang pemburu bertembung dengan see…

Haiya tipu kaaaaa..

Image
Pada suatu hari, seorang Nyonya bernama Nyonye Joyah datang ke KL untuk kali pertama selepas menang loteri. Beliau check-in di sebuah hotel Mewah dan seorang pelayan membawakan begnya menuju ke bilik penginapan Nyonya Joyah. Nyonya Joyah dengan girangnye mengikuti langkah-langkah pelayan itu dan ketika pelayan tersebut menutup pintu, Nyonya Joyah melihat ke sekeliling. Beliau tetiba menjadi marah lalu berkata kepada pelayan tersebut.
"Eksekius mi, lu jangan ingat wa tua, mali dari kampung, tatak tau duduk hotel.. sudah baya latut latut, lu kasi ini bilik ka??! kicik!! tatak tibi, tatak lemari tatak apa pun??? katil mau titun pun tatak????, haiyyaaa.. mau tipu olang ka??!!"

Lalu pelayan itu pun menjawab,
"Sabar Nyonya, ini baru lift, maaa...."

Matahari...hehehehe

Image
Ada dua orang gila yang sedang berbual di rumah sakit jiwa Tampoi.

Orang gila 1 : ( sambil naik atas meja ) "Kamu tahu tak?"
Orang gila 2 : "Tahu apa?"
Orang gila 1 : "Aku nie matahari ( sambil mengangkat tangannya tinggi-tinggi ) lihat lah terang dunia ini disebabkan aku!"
Orang gila 2 : ( dalam hati ) "Jangan-jangan dia ini bertambah gila, aku mesti lapor pada doktor biar dia diperiksa... "

Sambil berlari orang gila 2 tadi pergi ke bilik doktor dan menceritakan apa yang berlaku:
Orang gila 2 : "Doktor, kawan saya itu mungkin bertambah gilanya."
Dokter : "Kenapa?"
Orang gila 2 : "Benar doktor, dia naik ke atas meja sambil mengangkat tangannya dia cakap dia adalah matahari, dunia ini terang dia yang buat."
Dokter : "Kalau begitu suruhlah kawan kamu tu turun."
Orang gila 2 : "Jangan doktor, nanti kalau dia turun gelap dunia ini nanti..."

Nenek Kulum

Image
Pada suatu hari, Wynon membawa teman lelakinya berjumpa neneknya.

Nenek: sila duduk
T.Lelaki: Tenkiu, nek.
Nenek: Wynon, pergila ke dapur buat air

Semasa menunggu mereka membuat air di dapur, teman lelaki Wynon telah memakan kacang yang ade atas meja sampai habis.

T.Lelaki: Opps, mintak maaf nenek, saya makan kacang nenek sampai habis.
Nenek: takpe, lagipun nenek bukannya makan kacang tu. Wynon selalu beli coklat yang ada kacang kat dalam, jadi nenek makan coklat ajela. Kacang tu nenek tak makan, nenek kulum-kulum je.

T.Lelaki: Weeeeekkkkkk! !!!

Ikan Duyung

Tapi tahukah anda, tauge yang kerap kali menjadi pilihan terakhir untuk dijadikan sayur ini sebenarnya mempunyai banyak khasiat. Tauge dikatakan mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita. Pengambilan tauge oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin baik. Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan.

Bagaimanapun, khasiat tauge tidak sekadar penyumbang kesuburan, ia juga terbukti melalui kajian mengandungi bahan yang dapat melumpuhkan bibit kanser, usus besar, pankreas dan juga penyakit leukimia.

Mengikut kajian yang dijalankan tauge sama ada dari jenis kacang hijau, alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia ya berkhasiat. Salah satunya ialah kanavanin (canavanine), sejenis asid yang amino. Kanavanin, dikatakan mampu melumpuhkan bibit kanser leukimia, usus besar dan pankreas.

Selain itu, tauge juga mempunyai estrogen semulajadi berfungsi sama dengan estrogen sintesis. Estrogen dalam tauge dap…

Hong Kies, Singaporeans, Indonesians and Malaysians

Being Hong Kies is good because...
1. We are Hongkies and not Chinese.
2. We can talk and shout and nobody gives a damn.
3. Jackie Chan is our icon.
4. We can live in a 5' x 5' cubicle and call it luxury apartment. We even need to pay $10,000 a month for this cubicle.
5. Our children can speak Cantonese at a young age.
6. We get to blame everything on Feng Shui or Tung Chee Hwa or the mainland communists.
7. Gambling is more interesting than sex. Macau is the place to for thrills!
8. We produce a lot of Miss Hong Kong to the enjoyment of the rich and famous.


We love being Singaporean because...
1. We
are not Malaysians.
2. Everyone (especially the Malaysian) hates us, except ourselves.
3. Famous for Orchard Road and we love Geylang. Geylang is the place to go for thrills!
4. We have our own island.
5. We will never ever have yucky chewing gum stuck under our shoes.
6. We know how to enjoy our vacation in Malaysia - keep a few RM50 notes before you enter the highway: You can throw anything, an…

Dalam solatku yang sudah sekian kalinya, aku tetap merenung telunjukku

Image
Dalam setiap tasyahud (tahiyyat) awal Dan akhir, mengharapkan pahala
Menurut sunnah mengisi setiap kantung pahala yang tak pernah Ku lihat. 
Berpuluh tahun berbuat demikian, perasaan ingin tahu tetap menerjah hatiku.
Mengapa Rasulullah s.a.w. Berbuat demikian? Mengapa disunatkan merenung
Telunjuk sewaktu tasyahud? Pasti Ada sesuatu sehinggakan disunatkan berbuat 
Demikian. Bagi yang tak ambil pusing, tetap bahagian mereka dengan kantung
Pahala yang sarat di akhirat, dijamin Allah s.w.t..



Dirujuk persoalan itu kepada yang arif. Kata mereka telunjuk itu satu, 
Diangkat ketika mengucapkan kalimah "Aku bersaksi bahawa Tiada Tuhan Yang
Disembah melainkan Allah" bagi menandakan keEsaan Allah yang Satu, Yang
Maha Esa Dan Tiada yang sebanding denganNya. Jawapan yang diberi
Mententeramkan jiwaku hanya buat seketika. Memang benar apa yang dikatakan
Yang arif itu tadi, tapi mengapa gelodak jiwa mengatakan Ada sesuatu yang
Lain.

Aku sentiasa terganggu dengan persoalan yang ditimbulkan hati yang 
Mende…

Assalamualaikum w.b.t & Good Day

Image

Nasihat Kehidupan berkeluarga

Image
1. KETIKA MENCARI CALON

Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita

Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.



2. KETIKA MELAMAR


Anda bukan sedang meminta kep ad a orang tua/wali si g ad is,

tetapi meminta kep ad a Allah melalui orang tua/wali si g ad is.



3. KETIKA AKAD NIKAH


Anda berdua bukan menikah di h ad apan penghulu,

tetapi menikah di h ad apan Allah



4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN


Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa'kan anda,

kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta
maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do'a
mereka.



5. KETIKA MALAM PERTAMA


Bersyukur dan bersabarlah.

Anda ad alah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.



6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA


Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur
bunga,

tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.



7. KETIKA BIDUK RUMAH TANGGA GOYANG


Jangan saling berlepas tangan,

tapi sebaliknya juster…

Sedekah yg pahalanya terus mengalir

Image
Dari Abu Hurairah RA, bahwa sesungguhnya Rasulullah SAW, telah bersabda : ”Bila seorang hamba telah meninggal,segala amalnya terputus, kecuali tiga hal : amal jariyah, ilmu yang bermanfaat atau anak shalih yang mendo’akannya” (HR. Bukhari, dalam Adabul Mufrad).

Berikut contoh konkrit, sadaqah (amal) jariah, yang pahalanya terus mengalir walaupun si pemberi sadaqah telah wafat :


SADAQAH JARIAH –
KEBAIKAN YANG TAK BERAKHIR

AL SADAQAT AL JARIYAH –
THE ACTIONS WHICH OUTLIVES YOU !


1.Berikan Al-Quran pada seseorang, setiap saat Al-Quran tersebut dibaca, anda mendapatkan kebaikan.

Give Quran to someone and each time they read from it, you will gain hasanaat.


2.Ajarkan seseorang sebuah do'a. Pada setiap bacaan do'a itu, anda mendapatkan kebaikan.

Teach someone to recite a dua. With each recitation, you will gain hasanaat.


3.Sumbangkan kerusi roda ke Hospital dan setiap orang sakit menggunakannya, anda mendapatkan kebaikan.

Donate a wheel chair to a hospital and each time a sick person uses it…

Lawak berumahtangga....‏

Image
RUMAH KAHWIN

Seorang lelaki baru sahaja bertengkar dengan isterinya. Habis bertengkar, secara tiba-tiba sahaja isterinya terus mengemas barang-barangnya ke dalam beg.

" Kenapa ? " lelaki itu bertanya.
Isterinya terhenti sebentar. Dia merenung lelaki itu lalu berkata, " Kita sudah berkahwin lebih lima belas tahun. Dalam masa itu, rumah ini tak pernah aman. Asyik bertengkar saja. Saya sudah tak tahan. Saya nak tinggalkan rumah ini ! "
Lelaki itu berfikir sebentar. Dia kemudian berlari ke dalam biliknya dan membawa keluar sebuah beg pakaian.
" Betul juga kata awak. Aku juga dah tak tahan dengan rumah ini. Aku nak ikut awak keluar dari rumah ini ! "

MORAL : Haruskah rumah dipersalahkan !

MALAM PERTAMA MALAM TERINDAH

Sang suami yang baru menikah merasa hairan melihat tingkah laku istrinya, yang pada malam pertama membuka jendela dan menatap ke langit melihat bintang-bintang.

Dengan jengkel suaminya berkata...
"Ada apa gerangan kau menatap lan…

Dr.Fadhilah Kamsah menulis ……..

Assalammualaikum. .....
Masa saya kecik-kecik dulu,mak selalu sangat suruh saya habiskan
belen-belen( sisa-sisa) nasik yang dia makan ...dan pagi-pagi sebelum
pergi sekolah,mak akan tuangkan air teh untuk saya minum itu dan macam
biasa,mesti ada sikit belen ... tapi taklah everytime secara puratanya
seminggu sekali mesti ada mak suruh buat macam itu ...
Dan sampailah saya dah besar panjang nie pun situasi ni still berjalan
....either belen makanan mak atau abah ... tapi kalau belen makanan
anak-anak memang jadi satu kepantangan bagi mak atau abah untuk
habiskan... kami kena habiskan sendiri atau akan dihabiskan oleh adik
beradik yang lain ... samada kami perasan atau tidak ....so satu hari
itu tergerak nak tanya pasal isu ini kat mak ...
Akhirnya mak dedahkan bahawa memang purposely dia buat macam itu sebab
itu petua yang dia dapat dari arwah mak mentua dia sendiri ...a…

Assalammu'alaikum warrahmatuhllah buat teman-

teman, sahabat handai, kawan taulan serta saudaraku sekalian Salam ingatanSalam Eidul Adhamoga dirimu sentiasa Sehat wal'afiatgembira secerianyatenang bersahajaberjaya dalam setiap cita-cita,impian dan usahawalau di mana jua beradabersama siapapun juadalam semua situasi dan suasana yang mendatangYakinlah ALLAH S.W.T sentiasa merahmatimu, memberkatimu,mengasihimu dan melindungimu..AMIN..Selamat menjalani ibadah Qurbandengan keikhlasan dan keinsafan

The minute I heard my first love story

Image
The minute I heard my first love story




I started looking for you,




not knowing how blind that was.




Lovers don't finally meet somewhere.




They're in each other all along.




The minute I heard my first love story
The minute I heard my first love story




I started looking for you,




not knowing how blind that was.




Lovers don't finally meet somewhere.




They're in each other all along.

JIKA KAMU

jika kamu memancing ikan..
setelah ikan itu terlekat di mata kail..
hendaklah kamu mengambil ikan itu..
jangan sesekali kamu lepaskan ia semula..
ke dalam air begitu saja..
kerana ia akan sakit oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan menderita selagi ia masih hidup...

begitulah juga setelah kamu memberi banyak pengharapan kepada seseorg..
setelah ia mula menyayangimu hendaklah kamu menjaga hatinya..
jangan sesekali kamu meninggalkan begitu saja..
kerana ia akan terluka oleh kenangan bersamamu dan mungkin tidak dapat melupakan segalanya selagi ia mengingatimu..

jika kamu menadah air biarlah berpada..
jangan terlalu mengharap pada takungannya..
dan janganlah menganggap ia begitu teguh..
cukuplah sekadar keperluanmu..
apabila sekali ia retak..
tentu sukar untuk kamu menampalnya semula..
akhirnya ia dibuang..
sedangkan jika kamu cuba membaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi..

begitu juga jika kamu memiliki seseorang..
terimalah seadanya..
janganlah kamu te…

penat

Image
heres the latest

Kak Kiah Story

Image
Why did Kak Kiah go to a movie with his 18 friends? Because below 18 not allowed Lah !
Kak Kiah wants to buy a TV set. She goes to a shop. Kak Kiah : 'Do you have color TV ?' Salesgirl : 'Yes !' Kak Kiah : 'Give me a green one, please'
Kak Kiah is filling up an application form for a job. She supplied the information for the columns on Name, Age, Address etc. Then she comes to column on 'Salary Expected', but she is not sure of the question. After much thought, she writes ' Yes '


Kak Kiah goes to a store and sees a shiny object. Kak Kiah : 'What is that shiny object ?' Salesgirl : 'That is a thermos flask.' Kak Kiah : 'What does it do ?' Salesgirl : 'It keeps hot things hot and cold things cold' kak Kiah : 'I'll buy it' The next day, Kak Kiah goes to work with her thermo flask Boss : 'What is that shiny object ?' Kak Kiah : 'It's a thermos flask.' Boss : 'What does it do ?' Kak K…

Siapakah ?

Image
Siapakah orang yang sibuk?
AJI. SIAPA TAK SETUJU? Orang yang sibuk adalah orang yang kerjanya memang tak habis-habis. Then tidak ada masa untuk kemas rumah macam KAK KIAH DO DAN tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan PAK LAH dan Nabi Sulaiman a.s

Siapakah orang yang manis senyumanya?
AKU. Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang BARU BUAT GIGI dengan harga RM 800.00 sebatang. Huhu habis duit aku. 4 gigi dan juge orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang ADA RUMAH 2 3 BUAH macam ENCIK SAHMART dan orang yang sentiasa bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang yang mampu beli cash kereta baru dan masih tidak pu…

HUKUM MEREMEHKAN SHALAT

Image
oleh Syaikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz

Pertanyaan
Syaikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz ditanya : Banyak di antara orang-orang sekarang yang meremehkan shalat, bahkan sebagian mereka ada yang meninggalkan semuanya, bagaimana hukum mereka ? Dan apa yang diwajiban kepada setiap Muslim berkaitan dengan mereka, terutama kerabatnya, seperti ; orang tua, anak, isteri dan sebagainya ?

Jawaban
Meremehkan shalat termasuk kemungkaran yang besar dan termasuk sifat orang-orang munafik, Allah Subhanahu wa Ta'ala telah berfirman.

"Artinya : Sesungguhnya orang-orang munafik itu menipu Allah, dan Allah akan membalas tipuan mereka. Dan apabila mereka berdiri untuk shalat mereka berdiri dengan malas. Mereka bermaksud riya (dengan shalat) di hadapan manusia. Dan tidaklah mereka menyebut nama Allah kecuali sedikit sekali" [An-Nisa : 142]

Dalam ayat lain Allah berfirman.

"Artinya : Dan tidak ada yang menghalangi mereka untuk diterima dari mereka nafkah-nafkahnya melainkan karena kafir ke…

Mulut dan Perut ...

Image
Mulut dan perut merupakan bahagian tubuh berongga yang di antara sekian banyak organ tubuh yang terdapat di dalamnya di antaranya adalah terorgan dalam suatu sistem pencernaan. Tetapi dalam hal ini yang ingin saya nak cakap adalah dalam bahasa umum yaitu mulut dan perut. Di mana di dalam mulut terdapat satu pancaindra pengecap rasa yaitu lidah, start pertama makanan yang masuk ke dalam sistem pencernaan.


Dari perenungan saya menemukan ada ilmu sejati di antara mulut dan perut, yaitu ilmu tentang memilih agar tidak terjebak memilih yang ilusi dengan mengesampingkan yang sejati. Almaklum time lepas puasa ni banyak yang mulut dan perutnya tidak dijaga lagi. Tak gitu Kak Kiah.


Dalam proses makan atau minum, mulut merupakan gerbang pertama yang menerima makanan atau minuman. Di dalam mulut, makanan atau minuman tersebut yang utama pasti akan dirasakan oleh lidah dalam hal rasa (manis, pahit, masin, masam dan pedas kat mane ekkk), tekstur (keras, lunak, serat) dan suhu (biasa, panas, sejuk). …